Tässä 2023 web-suunnittelutrendit

Kuten aina, digitaaliset trendit ovat heijastus usesta teknologiasta ja sen vaikutuksista yhteiskuntaan.

Kulunut vuosi tarjosi suunnittelijoille runsaasti materiaalia työstettäväksi.

Tekoälyssä (Ai) on tapahtunut suuria edistysaskeleita – siihen pisteeseen, että se voi tehdä oman taiteensa – ja Metaverse on työntänyt VR:n edelleen kaikkien saataville. Samaan aikaan maailmanlaajuinen taantuma on inspiroinut sekä vetäytymistä yltäkylläisyydestä että työntöä kohti iloisia, eskapistisia kokemuksia. Ja kaikki tämä on tapahtunut Big Flat Now -tapahtuman taustalla , jossa internet ja matkapuhelimet ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen saatavuuden huipputason. Tuloksena on web-suunnittelutrendejä, jotka eivät rajoitu niin välittömään ja paikalliseen, kun esteettisestä innovaatiosta tulee nopeatempoisempaa.

Kun kaikki nämä tekijät vaikuttavat, seuraavat web-suunnittelutrendit vuodelle 2023 ovat valmiita horjuttamaan World Wide Webiä.

Vuoden 2023 web-suunnittelutrendit top 10 :

1. Animoidut tuote paljastukset
2. Mukaansatempaavat 3D-maailmat
3. Ylistimulaatio
4. Parallaksizoom vieritys
5. 90-luvun navigointi
6. Leikekirjan estetiikka
7. Päällekkäistä tekstiä
8. Typografiset asettelut
9. 404:n visualisoinnit

1. Animoidut tuote paljastukset

Hover-animaatiot ovat aina olleet hyödyllisiä hienovaraisissa mikrovuorovaikutuksissa pitäen vierailijan passiivisena. Mutta vuonna 2023 verkkosuunnittelijat menevät entistä isompiin hover-animaatioilla, jotka muuttavat tavalliset sivuelementit häikäiseviksi tuotepaljastuksiksi.
Videosoitin

“Tiedämme, että brändien ja yritysten on vaikeampi vangita yleisönsä huomio, ja ehkä se johtuu siitä, että kaikki ovat periaatteessa loppuun palaneita. Yksi ratkaisu on antaa malleille lisää elämää hyperliikkeillä ja leikkisillä animaatioilla.”

 

 

2. Mukaansatempaavat 3D-maailmat

Viime vuonna monet verkkosivustot suosivat mukaansatempaavia vierityskokemuksia, jotka vetivät katsojat sivulle. Osittain jatkuvan kiinnostuksen VR-tekniikkaa kohtaan ansiosta tämä trendi on nyt kehittynyt täysin mukaansatempaaviksi verkkosivustoiksi – täysin renderoiduiksi 3D-maailmoiksi.

Upotustemput eivät ole mitään uutta, mutta harvoin ne menevät niin pitkälle, että ne vievät käyttäjän matkalle digitaalisen tilan halki nosturikameran sujuvan seurannan avulla. Ja vaikka äänitekniikkaa pidettiinkin vanhan Internetin tahmeana jäännöksenä, hienovarainen musiikki tekee paluun lisätäkseen elokuvamaista kosketusta. Koska ääneen liittyy edelleen esteettömyyshaasteita, useimmat verkkosivustot kysyvät lupaa musiikin toistamiseen ennen sivun lataamista.

Tämän trendin saavuttaminen vaatii paljon vaivaa – toisinaan se vaatii 3D-mallinnusta ja äänen miksausta – joten se on hyödyllisin kertaluonteisissa kampanjoissa, kuten Coach x Tom Wesselman -tuotelinjasta näkyy. Vaikka nämä verkkosivustojen maailmat ovat yleensä enemmän tyylikkäitä kuin realistisia, juuri se tekee niistä houkuttelevia – ne ovat mielikuvituksellisia, eskapistisia tiloja, joihin käyttäjät haluavat eksyä. Parhaimmillaan ne haastavat monet vanhentuneet asettelut, jotka suuntaavat sivun ympärilleen. CTA-painike. Nämä sivustot luottavat visuaaliseen kokemukseen jättävän pysyvän jäljen kävijöihin.

 

3. Yltälylläisyys

“Vähemmän on enemmän” on ollut digitaalinen laki jo vuosikymmeniä, ja se edellyttää, että verkkosivustojen tulee olla intuitiivisia siinä määrin, että käyttäjien ei tarvitse ajatella. Viime aikoina monet suunnittelijat ovat kapinoineet näitä rajoituksia vastaan ​​suunnittelun vastaisella ja Web 1.0:n räikeillä käyttöliittymillä. Mutta vuonna 2023 kapina UX-minimalismia vastaan ​​on digitaalista maksimalismia – suunnittelua, joka tähtää täydelliseen ylätäkylläisyyteen.

Tämä trendi julistaa täydellisen sodan tyhjää tilaa vastaan ​​ja mukauttaa lähes jokaisen sivun elementin. Yhdellä verkkosivulla voi olla animoituja taustoja, animoituja etualoja, ylimitoitettua typografiaa, hiiri- ja napsautustehosteita, vilkkuvia kuvia ja väriroiskeita kerralla. Vaikutus on luoda verkkosivustoja, jotka eivät ole vain kapinallisia, vaan myös ilmeisiä, uusia ja häpeämättömän outoja. Se vie sitoutumisen ja viihteen vaikuttaviin uusiin korkeuksiin ja priorisoi kokemuksen intuitiivisen navigoinnin sijaan tutkimusmatkan kannustamiseksi.

“Digitaalinen maksimalismi on trendi, joka on kehittynyt ja voimistunut Covidin jälkeen… kaikki nuo intensiiviset, pullotetut tunteet ryntäävät pintaan maksimalismin ja anti-designin muodossa”
– Moran Kadussi , Wixin sisältöstrategiajohtaja ja trendien ennakointi

“Samaan aikaan tähän trendiin liittyy ilmeisiä saavutettavuuden esteitä, ja esteettömyyslain alaisia ​​yrityksiä saattaa olla epäkäytännöllistä suunnitella WCAG – yhteensopivia sivuja tällä tyylillä.”

ylätäkylläisyys

Katso sivu

4. Parallaksizoom vieritys

Parallaksiefekti on animaatiotekniikka, jossa etualan elementit liikkuvat nopeammin kuin taustaelementit, mikä luo realistisuuden ja syvyyden tunteen. Se on ollut suosittu web-suunnittelun estetiikka jo muutaman vuoden, mutta 2023-sivustot suosivat erityisesti parallaksizoom-vieritystä.

“Liike on kuningas: parallaksi ja liike herättävät verkkosivut eloon. Internetin nopeuttaessa sivustot muuttuvat dynaamisemmiksi.”

Vaaka- tai pystysuunnassa vierityksen sijaan tämä parallaksirulla vie vierailijan sisään- tai ulospäin horisonttiviivasta luoden äkillisen kolmiulotteisen liikkeen. Zoomaustehosteena se heijastaa zoomauksen helppoutta, jonka TikTokin kaltaiset sovellukset ovat antaneet videoiden luojille. Sillä on myös selkeät siteet mukaansatempaaviin maailmoihin ja ylistimulaatiotrendeihin: yksi yksinkertainen rullaus saa vierailijat tuntemaan, että heidät viedään matkalle tuntemattomaan.

5. 90-luvun navigointi

90-luvun retrosta tuli iso teema viime vuoden web-suunnittelutrendeissä – ilmaus varhaisen internetin viattomuuden kollektiivisesta kaipauksesta. Vuonna 2023 tämä trendi ei näytä laantumisen merkkejä. Suunnittelijat lisäävät nyt luovaa tulkintaansa nostalgiasta painottaen erityisesti navigointia.

Selittää levykauppa-aiheista navigointisuunnitteluaan, Vista-suunnittelijan Marijn B :n 99designs , “Koska vierailijat ymmärtävät, kuinka objektit toimivat todellisessa maailmassa, he ymmärtävät nopeammin, kuinka ne voivat olla vuorovaikutuksessa niiden kanssa verkkosivustolla. Sen selaaminen tuntuu yhtä helpolta kuin levyjen selaaminen tai levyn takaosan lukeminen samalla kun näet vinyylejä ympärilläsi ja olet lumoutunut kaupallisista banneriteltoista. Se antaa käyttäjälle tutun, lämpimän tunteen.

Nostalginen navigointi voi ilmetä hyvin kirjaimellisina 90-luvun suunnittelutekniikoina, kuten pikseloiduissa työpöydän kuvakkeissa tai kirkkaissa valikon värilohkoissa. Se voi myös sisältää menneitä esineitä 90-luvulta, kuten näkyy SIRUPin älykkäässä CD-tornin navigointivalikosta. Molemmat tyylit perustuvat aistimuistiin eli pinottujen koteloiden lajitteluun käsin tai vanhentuneen, mutta tutun käyttöliittymän napsautukseen.

Mutta aistimuistin puuttuessakin trendi voi silti houkutella nuorempia käyttäjiä luoden digitaalisen faksin maailmasta, jota he eivät päässeet kokemaan. Yleisesti ottaen nostalgiasta on aina hyötyä, kun se antaa yleisölle lämpimiä sävyjä, varsinkin kun edessä on koettelevia aikoja. Mutta sen sisällyttäminen navigointiin saattaa myös viitata siihen, että kuljemme eteenpäin ottamalla vihjeitä menneisyydestä.

Katso sivut

6. Leikekirjan estetiikka

Kuluneena vuonna tapahtui valtava teknologinen kehitys, joka huipentui odotettuun James Webb -avaruusteleskoopin laukaisuun. Mutta futurismin mukana tulee usein halu saada takaisin luonto. Vuoden 2023 verkkosivuilla tämä impulssi näkyy leikekirja- ja tee-se-itse-elementtien kautta.

Näillä verkkosivuilla on usein doodle-piirroksia, käsinkirjoitettuja kirjaimia, tarragrafiikoita ja leikkaa ja liitä kollaaseja. Nämä käsintehdyt elementit eivät ainoastaan ​​luo uudelleen tuntoelämystä vanhan koulun singissä selaamisesta, vaan ne synnyttävät läheisyyden ja epätäydellisyyden tunteen automaattisen tarkkuuden sijaan. Mutta vaikka käsintehty estetiikka vastustaa hi-tech-trendien kikkailua, se ei elä teknologisen todellisuutemme kieltämisessä. Nämä mallit yksinkertaisesti kattavat molemmat puolet, fyysisen ja digitaalisen yhdessä.

leikekirja-estetiikka

Katso sivut

7. Päällekkäinen teksti

Verkkosuunnittelu on pitkään ollut ruudukon panttivankina, jossa ulkoasut on järjestetty siistiin, tasaisiin tiloihin ja kaikki on oikeilla paikoillaan. Verkkosuunnittelijat ovat hankaaneet tätä pakotettua rakennetta sääntöjä rikkovilla tekniikoilla, kuten viime vuoden uusbrutalismilla , joka pehmensi perinteisen brutalismin avantgardisempia ominaisuuksia. Nämä ponnistelut näyttävät tuottaneen tulosta, sillä yksi brutalismin yleisimmistä ominaisuuksista – päällekkäinen ja täynnä tekstiä – näkyy jatkuvasti vuoden 2023 verkkosivustoilla.

Jopa valtavirran verkkosivustot menevät nyt päällekkäin sivuelementtiensä kanssa, jolloin typografia kuvien sijaan on lähes mahdoton lukea. Usein verkkosivusto säilyttää kokonaisuuden hienostuneen esteettisen, ja vain tietty otsikkoteksti menee päällekkäin, mikä luo lievän butalistisen vaikutelman. Tämä antaa trendille sen valtavirran vetovoiman: se hajottaa yhtenäisyyden antamatta koko sivua laskeutua kokeelliseen kaaokseen.

Vaikka trendi uhraakin välittömän luettavuuden, otsikon pelkkä mittakaava tekee vaikutuksen parhaimmillaan väliaikaiseksi. Sen sijaan tämä trendi kiinnittää huomion tyylitellyllä otsikolla, joka muistuttaa lehden kansitekstiä. Kaiken kaikkiaan tämä suuntaus on merkki siitä, että sääntöjen rikkominen on yleistymässä hyväksyttäväksi, koska lähes kaikki näyttävät kyllästyneeltä samoihin, siististi järjestetyihin asetteluihin.

päällekäistekstit-suunnitelussa

Katso sivut

8. Typografiset asettelut

Yksi digitaalisen suunnittelun parhaista eduista on sen kapasiteetti multimediaan, jossa teksti, kuvat, video, animaatio ja interaktiiviset elementit voivat olla samassa koostumuksessa. Tästä huolimatta monet vuoden 2023 web-suunnittelijat luopuvat multimediasta ja suosivat pitkälti tekstimuotoisia asetteluja.

Tuloksena on painettujen aikakauslehtien estetiikka, ja se voi olla sivutuote siitä, että monet julkaisut siirtyvät digitaalisiin painokustannusten ja ympäristömaksujen välttämiseksi. Joka tapauksessa typografiset asettelut tukevat tehokasta minimalismia: näillä verkkosivustoilla on sanottavaa, eivätkä ne tuhlaa vierailijan aikaa sanomiseen. He antavat vierailijoilleen myös henkistä tunnustusta ymmärtäen, että vaikuttavat sanat ja luovat tekstiasetelmat voivat olla yhtä kiehtovia kuin huomionhimoiset visuaalit.

2023 web-suunnittelutrendit-typografia
2023 web-suunnittelutrendit-typografia

Katso sivut

9. 404:n visualisointi

404-virhesivu on minkä tahansa verkkosivuston pelätty kohde, paikka, jonne sinut lähetetään, kun et löydä etsimääsi. Vaikka verkkosuunnittelijat ovat pitkään nähneet sivun mahdollisuutena hauskalle grafiikalle tai kevyelle kopiolle, vuoden 2023 404 sivua ovat täynnä viihdettä. Kiehtovien animaatioiden ja interaktiivisten minipelien avulla nämä 404 sivua kannustavat kävijöitä aktiivisesti pysymään mukana.

Kuten ylistimulaatiotrendi, tämä estetiikka varmistaa, että myös ei-toivotut, mutta tarpeelliset sivut on suunnattu huvitteluun. Mutta se saa aikaan paljon enemmän. Se on osa laajempaa impulssia luoda positiivisuutta turhautuneisuuden hetkinä. Kun maailmassa tapahtuu päivittäin niin monia masentavia tapahtumia, verkkosuunnittelijat haluavat luonnollisesti tehdä oman osansa. Hauska 404-sivuinen suunnittelu ei ehkä muuta maailmaa, mutta se voi olla pieni, hyvä asia – digitaalinen ilo korvaa inhimillisen virheen.

Katso sivut

Katso sivut

Oletko valmis kohtaamaan 2023 web-suunnittelutrendit?

Vuoden 2023 web-suunnittelutrendit heijastelee useita samanaikaisia ​​impulsseja kerralla. Parallaksizoomit, ylistimulaatio ja mukaansatempaavat maailmat, koettelevat digitaalisen tekniikan ja verkkosivuston rajoja. Leikekirjaelementit, 90-luvun navigointi ja typografiset asettelut palauttavat internetin menneisyyden varsinkin alan guruille ja interaktiiviset 404 sivut tarjoavat viihdettä ja yllätyshetkiä vaikka etsimääsi sivua ei löytyisikään.

Kuten todellinen maailma, verkko voi joskus olla pimeä paikka, jossa tiedot ovat vääntyneet ja raivo herättää negatiivistä huomiota. Suunnittelu ei yksin ratkaise tätä, mutta se voi tarjota käyttäjille työkalun, joka helpottaa heidän elämäänsä. Nämä web-suunnittelutrendit tavoittelevat paljon enemmän ja tarjoavat vierailijoille taiteellisia kokemuksia sekä ikimuistoisia vuorovaikutuksia.

Alkuperäinen kirjoitus

Katso verkkosivu ja suunnittelupalvelumme 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *